Til Morigels hovedside

MENY

Teori

E-post til Morigel
Click for menu in english
Sekvenslive

I Februar 2004 oppsto det som en følge av initiativet 'Rosenlundtesene' og 'Tankerverksted for de unge' en diskusjon på Forum på laiv.org som tok opp dette med å spille samme rolle på flere liver. Det ble raskt en debatt som både handlet om 'teknikk' - hvordan spille sekvenslive og om begreper. Diskusjonen vil nok fortsette, og i takt med det kommer denne siden til å oppdateres.

"Rosenborgtesene" består av omtrent 85% avskrift av de sk. Rosenlundtesene. 'Min' tekst ber mer tilpasset fenomenet 'serielive', mens forfatterne av Rosenlundtesene bruker begrepet 'ongoinglaiv' om de de hadde som tema.


"Rosenborg-tesene"

Sumpen 2004
-serielive kan aldri bli det samme hver gang, bare nesten.

"En serielive er en Live hvor handlingen er delt i episoder som utspilles i kronologisk rekkefølge med 'ikke-spilte' mellomrom."

Serielivens fordeler:

  • Muligheten for å se utvikling av setting og rolle i symbiose over lengre tid.
  • Mulighet til å i større grad enn vanlig involvere spillerne i Livens utvikling ("Interaktiv Plottstruktur").
  • Mulighet for å gjøre hopp i tid og sted.
  • Mulighet til å fokusere handlingen på høydepunktene i historien.
  • Mulighet for et mer realistisk tidsperspektiv på Liven.

"Serielive er like mye verdt; i like stor eller liten grad kunst, som annen Live."

Do's and dont's:

  • Ha en logisk grunn for at rollene samles jevnlig, ikke ha ubegrunnede spillinger som kun skal fylle kalenderruter.
  • Man må ha minst et pliktmøte.
  • Spillmekanikk bør reduseres til et minimum.
  • Ha strenge regler for inn-og-utslusing av spillere; alle spillere må kjøres inn i settingen før de slipper inn på Liven.
  • 'Hovedperson' i liven er avhengig av synspunkt, men liven skal ikke avhenge noen få bestemte roller.
  • Vær bevisst på spillernes forknnskaper og bruk dem bevisst.
  • Vær bevisst på arketyper og fordommer; bruk dem eller bryt dem, men ikke ignorer dem.
  • Settingen må være rik og klart definert.
  • Medlemmer av arrangørgruppe må fordele alt praktisk og fiksjonsrelatert arbeid likt, men slik at begge deler er tydelige for spillerne.
  • Gjør bruk av tiden mellom spillingene; Laiven skal leve og puste mellom spillingen, men ingen roller skal dø i denne tiden.
  • Still større krav til spillerne både når det gjelder rollearbeid, engasjement og dedikasjon.
  • Bruk potensialet for utvikling over tid.
  • Ikke vær redd for å variere tid sted og rammer i laivens handling. Gjør gjerne hopp i tid og sted mellom spillinger.
  • Gjør godt og grundig forarbeid. La forarbeidet gjenspeiles i et vakkert og omfattende kompendium med godt og relevant innhold."
  • Lag rollene i samabrbeid med spillerne.
  • Ikke vær redd for å utvise spillere som ikke dukker opp. For at Liven skal fungere, trengs kontinuitet. Ha påmelding til hver episode.
  • Ikke ha arrangører i roller med mye makt eller roller som trekker mye fokus. Bruk arrangør-roller til å forsterke eller definere status quo og Livens virkelighet.
  • Ha arrangør-møte før hver spilling.
  • Husk å holde spillerne oppdatert. Ha briefing før hver spilling, og debrief etter.
  • Arrangørene må presentere et samlet ansikt til spillerne. Uenighet inad i gruppen må ikke komme fram, da det kan utnyttes av dårlige spillere.
  • Gi hver rolle en egen kontaktperson i gruppa, slik at hver arrangør har et knippe roller å holde styr på.
  • Ha én kontaktperson med hovedansvar for praktiske ting og nye spillere. Denne personen kan gjerne være administrator for angjeldende spill.
  • Arrangørene må utveksle all informasjon seg i mellom!
  • Ikke vær redd for bruke din makt som arrangør!

Plottstruktur på serieliver:

  • Varier plott-typene slik at spillerne får oppleve et bredt spekter av plott å forholde seg til.
  • Lag reelle, levende personer, ikke kun funksjoner.
  • Lag dynamiske roller med potensiale for utvikling.
  • Husk at rollen har lengre tid til å utforske sine relasjoner og plott enn på vanlig Live; bruk dette aktivt.
  • Den grad av arrangør-styring du finner nødvendig for å holde plottstrukturen sammen, er den riktige graden av arrangør-styring.
  • Lag plottmatriser som oppdateres jevnlig. Ha oversikt.

Sumpen 02/02/2004


Da jeg la ut disse Rosenborgtesene for første gang, la jeg ved følgende forklaring på hva jeg hadde gjort, og hvorfor:

  • Endret språkbruken fra laiv til live
  • Fjernet ordet 'kort' i innledningssitatet, og erstattet 'korte' med 'ikke-spilte'.
  • Endret teksten om hovedperson, slik at det er en reell gjengivelse: Hvem som er hovedperson i en live er alltid avhengig av ståsted - hvis livens ramme er feiringen av et bryllup, da vil brud og brudgom gjensidig oppfatte den andre som hovedperson og dermed inneha synspunkter delt av mange andre.
  • Endret punktet om 'projectmanager' slik at arrangørgruppa har et kollektivt men tydelig ansvar sammen.
  • Lagt til punktet om at ingen roller skal dø mellom livene.
  • Endret punktet om forarbeid slik jeg foreslo det.
  • Fjernet 'tre-sfærers'-regelen.
  • Erstattet 'IL' med arrangør over hele linja - blir litt merkelig med bruk av IL - som står for IntrigeLeder, arrangør er (etter min ringe mening) bedre.
  • Fjernet punktet om skikkelige kompendium, jfr. Endringen i punktet om forarbeid.
  • Har gjort om punktet om én kontaktperson til de tre punktene som omhandler ymse former for kontakt mellom arrangører og spillere og informasjon mellom arrangørene.
  • Endret forbudet mot sk. 'gamistisk orienterte plott' til en oppfordring om variasjon i plott-typer.
  • Fjernet punktet om de korte og lette plott - slike er småkrydder på liven som de fleste vil sette pris på.

Hvorfor har jeg brydd meg med å gjøre dette? For å vise at idealer, ambisjoner, tankegang osv. omkring Rosenlundske ongoinglaiver og Rosenborgske sekvensliver er så identisk at man praktisk talt kan kalle det samme genreform. Sagt i klartekst: Vi er enige om 98%! Det er innholdet som primært divergerer - og når det gjelder innhold så er det hele et spørsmål om smak. Ja, dette er seriøst ment i forhold til at målet er å bygge ei bru. Ja, jeg har hele tiden ment at Rosenlundtesene har mye for seg.


Her kan det være på sin plass å noen forsøksvise definisjoner på fire begreper:

  • Serielive:
    Liveform som er nesten enerådene i Trondheim. Livene er lange (2 - 5/6 døgn) og omfattende (mange spillere stort 'apparat'). Alle liver foregår i samme verden i en kronologi som omtrent tilsvarer tiden som går i virkeligheten mellom livene. Mellom 20% og 95% av rollene som spilles på livene har vært spilt tidligere. Spillene planlegges og gjennomføres enkeltvis, men knyttes sammen v.hj.a. geografiske elementer, plottelementer og roller. Eksempler er Soria Morias liver i Allfirda, og Arcadias liver i Clarion.
  • Ongoinglaiv:
    Liveform som er utbredt over hele Norge. De fleste livene er basert på spillet Vampire - The Gathering. Livene er korte og kompakte. Alle liver spinner omkring samme historie og samme hovedplott, kronologien kan svinge slik at det ikke er overenstemmelse mellom tiden som forløper i virkeligheten og i spillets setting. Over 80% av alle roller spilles flere ganger. Hele serien planlegges under ett, mens spillene gjennomføres enkeltvis.
  • Episodelive:
    Mellomform av de to ovennevnte. Ligner mye på den første, men forskjellen er at alle livene er planlagt samtidig, slik at hovedplottets forløp er gjennomtenkt for tre-fire liver. Mest nærliggende eksempel er antageligvis Nosferatu-spillene.
  • Sekvenslive:
    Sekkebetegnelse som inkluderer alle ovennevnte.

MERK: Dette er MIN forståelse av de ulike formene, andre kan ha avvikende definisjonsoppfatninger.


Mot slutten av debatten summerte jeg opp en del tanker fra min side om hva sekvenslive kan være:

Påmelding er bindende for flere liver (f.eks. ti) -> Dette vil uten tvil være et særtrekk for ongoing-live som den ikke deler med andre former. Men det er et praktisk element som handler om hvordan man blir en del av liven. Man kan vurdere å la folk melde seg på for en og en kveld, men slik bør ikke forvente å få spille sentrale roller, med mindre de velger å forplikte seg for flere liver.

Arrangørene bør ha rimelig klare skisser for alle rammen rundt alle liver i serien. Hele serien må planlegges på forhånd, men i mindre og mindre detalj for hvert enkelt ledd. Lengden på hvert enkelt spill må ikke nødvendigvis bindes - man kan ha tre-fire korte spille på mellom 3 og 6 timer, etterfulgt av ett lengre spill på tre-fire dager.

Voilá, kombinasjonsserieongoingsekvensepisodelive! ;)

Alle rollenes handlinger i liven må kunne relateres til at den skal eksistere etter at liven er ferdig, i mellomperioden og gjennom flere liver. Det at de fleste som har liveet i Trøndelag har hatt dette i hodet tror jeg har gjort at man har unngått en del fenomener som er negative ved engangsliver - f.eks. drap i siste øyeblikk. Den samme fordelen har man ved sk. Ongoing-live.

Den objektive tiden en rolle blir spilt er lang - dette gir spilleren god tid til å bli kjent med og utvikle rollen. Dette er en ubetinget bonus som kan utnyttes til å gjøre hver live rikere og bedre enn den forrige.

Spilleren må være bevisst sin funksjon som et bærende element i historien som fortelles. Dette betyr at spilleren ikke kan delta i dette med et passiv og tilbakeholden innstilling til liven - men må være forberedt på å kaste seg ut i det med hud & hår til enhver tid. Siden antall spillere og roller på en serielive med korte liver kan bli ganske lite blir dette poenget ekstra viktig.

Siden 'ongoing-live' som begrep er assosiert med såpass mye negativt som Rosenlundistene påpeker, og siden en forbedring av form innebærer å rydde opp i de tingene som har skapt dårlig Image for liven… Hadde det vært en idé å ta i bruk et annet begrep?

Det som er et sentralt fenomen uansett vilken type sekvensiert live man ønsker å snakke om er utvekslingen av informasjon som foregår mellom spillere og arrangører. Denne utvekslingen er absolutt nødvendig for at det å lage en live som følger etter en annen skal være mulig. Arrangørene må vite nøyaktig hva som skjedde på den foregående liven for å kunne bygge opp den neste. Teknikker for dette har alle grupper i Trøndelag som har laget sekvensiert live eksperimentert med. Jeg tenker på ulike former for tilbakemeldingsskjemaer som spillerne har blitt bedt om å fylle ut i etterkant.

Mulige temaer for 'serier':

  • Fantasy-setting: Røverbanden som reiser land og strand rundt mens de søker etter Den Store Skatten. Krøniken til Familien Oberonsen som bor i landet Pulver.
  • Western-setting: (Historisk) Trail of tears (slå det opp), gullrush i Alaska.
  • Andre Verdenskrig: Spionnettverk som får stadig nye mål, Dogs of War (spør Egil… ;)
  • 'Out of this world': 'Dager i idéenes verden' (spillerne er personifiserte idéer i et Platonsk univers), Spillerne er guder på vei til/fra jorda (Jfr. Bilals tegneserier).
  • Historisk MA-setting: Teatertruppen som reiser rundt og underholder - kan ha andre livere som publikum ved hvert spill, Korsfarere, Pilegrimsreisende, handelsmenn i Hansaen,

Tilbake til toppen.

Arman