Til Morigels hovedside

MENY

Mine verk

E-post til Morigel
Click for menu in english
Sleipners sikkerhetsregler

Ved alle liver er sikkerhet viktig. Sikkerhet for spillere, arrangører og for området. De følgende reglene ble brukt av Sleipner på alle livene som ble arrangert av gruppa. Selv om formuleringene kan være annerledes så tilsvarer disse reglene i det store og hele sikkerhetsregler anvendt av andre grupper i Trondheim. Reglene legges ut her til fri avbenyttelse. Merk at disse reglene først og fremst er tilpasset fantasy-spill i skog og mark, andre liver med andre settinger bør justere enkelte av punktene.

Huskelisten nederst er lagt til i ettertid.


For å sikre deltagere liv og helse er det nødvendig å ha visse regler som omhandler sikkerhet. Det kan imidlertid hende at uhellet er ute, da gjelder det å holde hodet kaldt og å følge den rutinen som er skissert nedenfor. Det hender at spillet foregår over store områder hvor man kan gå seg bort, da gjelder samme regel; Holde hodet kaldt og følg rutinene vi har beskrevet nedenfor.

HOVEDREGLER FOR SIKKERHET

  • I arrangørtelt/arrangørbasen vil det alltid være både førstehjelpskoffert og mobiltelefon til bruk i nødsfall. Arrangørene står dessuten i radiokontakt med hverandre. Kontakt oss i krisesituasjoner!
  • Gjør deg kjent med kart over området før spillet begynner, spesielt hvordan området er avgrenset!
  • Har du mistanke om at noen mangler (dvs. de har blitt borte veldig lenge) meld fra til arrangørene. Vi kan imidlertid ikke påregnes å ha oversikt over hvor hver enkelt er, men vi kan få satt i gang søk.
  • Gi beskjed til arrangørene hvis du forlater spillområdet under spillet, og pass på å bli skjekkket ut før du forlater spillområdet ved spillets slutt.

TOMMELFINGER-REGLER HVIS MAN GÅR SEG BORT:

  • Stopp ofte og lytt, typiske menneskelyder er lette å identifisere (prat, bildur osv.) og beveg deg i retning av lyden.
  • Følg med på himmelen. Om noen blir meldt savnet vil vi begynne å skyte opp signalbluss med jevne mellomrom.
  • Søk opp i høyden hvis mulig for lettere å få oversikt over hvor du er.
  • Hold deg varm men ikke svett! Om natten blir det kaldt, og det blir ekstra kaldt hvis man er våt av svette. Dessuten bør du spare væske i kroppen for ikke å dehydreres.
  • Når det blir mørkt eller om du kommer ut for tett tåke bør du holde deg i ro. Vent til du igjen får oversikt over terrenget før du begynner å bevege deg. Hold deg borte fra søkk i terrenget, det kan være myrer eller andre uhumskheter som du ikke vil borti. Gå heller rundt, og hold deg på de høyeste punktene i terrenget; små koller, dalsider, åsrygger osv.
  • Ikke få panikk! Etter en tid vil folk begynne å lete etter deg, og om du ikke vandrer for langt av gårde kommer vi til å finne deg. Konsentrer deg om å holde høyden, holde deg tørr og holde deg varm!

Vi forventer at deltagerne forholder seg til disse, slik at vi kan søke etter personer på riktig måte.

'TID UT, TID INN, TID FRYS OG KUTT'

Overskriften henspiller på tre 'kommandoer' som har vært i bruk i Trondheim lenge. Andre miljøer har andre kommandor, men essensen av dem er den samme. Hvis du under spill får behov for å avbryte 'illusjonen' og tre inn i 'virkeligheten' trengs det forhåndsavtalte koder for dette. Disse skal respekteres av alle! Det kan oppstå situasjoner under spill som man ikke takler, ekte skader kan oppstå eller andre ting kan skje. Da skal man kunne avbryte spillet og tre ut av rollen sin for å få ordnet opp i det som skjer.

Disse kommandoene skal ikke brukes i tide og utide. Helst skal spillere kun bruke dem i absolutte nødsituasjoner, ikke for å gå på do. Det er mao. ikke slik at man er 'ute av spill' om man sitter på do, tar en røyk eller sover. Du er i spill hele tiden, inntil noen forteller deg noe annet eller en akutt situasjon oppstår.

Tid ut: Hvis du hører denne kommandoen er spillet midlertidig stoppet. Husk hvor du er og hva du var i ferd med å gjøre da du hørte kommandoen. Du kan bevege deg fritt og observere, men bruk dette til å finne ut hvorfor spillet er stanset. Hvis grunnen til stansen ikke har noe med deg å gjøre, forholder du deg helt i ro inntil det ropes 'Tid inn!' eller du får annen beskjed.

Tid inn: Når du hører denne kommandoen er spillet i gang igjen og du fortsetter med ditt som om ingenting har hendt. Start opp med en gang, ikke bli 'hengende i virkeligheten'!

Tid frys: Hører du dette skal du lukke øynene og holde deg for øra, fordi det skal skje noe som ikke kan ordnes i spill, men som får effekt i spill (f.eks. noen skal forsvinne i en røyksky). Bli stående helt i ro. En slik pause tar kort tid, så du slipper krampe e.l.

Kutt: Noen steder er 'Kutt!' blitt et vanlig uttrykk for at man ønsker en stopp i spillet. Denne gjelder forsåvidt også under Sleipners spill, men prøv å bruke de kommandoene vi har skissert over.

Husk at du som spiller helst skal avstå fra å bruke noen av disse kommandoene!


Huskeliste for arrangører mht. sikkerhet

  • Mobiltelefon - alle arrangører som er ute og går (dvs. som er borte fra arrangørbasen bør ha mobiltelefon med seg. Husk handsfree så den kan skjules under kostymer når du snakker! Husk også batterier og lader!
  • På steder uten mobildekning bør man bruke walkie talkie. Det lønner seg å bruke penger på å leie et helt sett med fire-fem kanskje fler sett som tilhører et lukket samband. Kontakt jaktlag, Røde Kors eller spesialforretninger for radio-/telekommunikasjon. STYR UNNA billige sett du får kjøpt på Clas Ohlsson! Disse har for lav effekt og er jevngodt med å bruke ropert mht. rekkevidde.
  • Bruk sambandsutstyret til å kommunisere jevnlig, slik at dere som arrangører har oversikt over hverandre.
  • Ha et velutstyrt førstehjelpsskrin i arrangørbasen. I tillegg til bandasjer, kompresser osv. bør skrinte inneholde: Smertestillende tabletter (Paracet og Ibux), mageregulerende midler (Imodium), varmepakker, ispakker, Eurax, engangshansker og pyrisept. Oppbevar førstehjelpsutstyret i en solid koffert på et sted som er kjent for alle arrangører.
  • Nødbluss - slike får du vanligvis kjøpt i sportsforretninger.
  • Oppbevar 2-3 EKSTRA ulltepper i arrangørleiren om noen skulle 'plumpe' eller på annen måte bli kald.
  • Sørg for at MINIMUM TO arrangører til en hver tid er opplagte og våkne! Sørg mao. for å få nok søvnhvile! Husk at dere som arrangører er viktige for å sikre spillerne!
  • Ha litt ekstra sjokolade, kjeks og drikkevann i arrangørbasen, både til dere selv, men også med tanke på spillere som er utmattet eller av andre årsaker trenger energinput.
  • Gå til innkjøp av eller lån minimum tre kraftige håndholdte lommelykter og sørg for å ha nok batterier til disse! Hvis det må letes etter folk så trenger man lys! Disse er ikke bare et sikkerhetselement, men også nyttige å ha som ekstra lyskilder natterstid.
  • Sørg for å ha gode kart over området det skal pilles i! Vanligvis er standard turkart gode nok, så kjøp inn det riktige kartet for området dere skal spille i!
  • Pass på at MINST EN av arrangørenes biler IKKE parkeres inn av spillere/andre! Denne bilen kan være viktig i nødstilfeller.
  • Prøv å holde en oversikt over spillerne, i hvert fall slik at man teller dem inn og ut. Dette kan være vanskelig, men det gjelder bare å finne det geografiske stedet (f.eks. ei bru) som alle spillerne må/skal gjennom for å komme seg inn i spillområdet, og så sørge for at alle enten går inn eller ut akkurat der.

En del av det som står på denne listen KAN virke overdrevet, men sikkerhet handler ofte om overdrivelse. Det er bedre å være forberedt på det verste, enn å tenke at 'Neida! Det skjer ikke noe! Vi kan spare mye penger på å droppe en del av disse tingene'. Slike tanker kan vise seg å være skjebnesvangre.

Sleipner